فناوری

اتوماسیون صنعتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

اتوماسیون صنعتی فرآیندی کاربردی و ساده است که امروزه با پیشرفت تکنولوژی نقش پر رنگ تری در صنایع و کارخانه ها پیدا کرده است، در این مقاله قصد داریم به معرفی آن به صورت کامل بپردازیم، جهت آشنایی تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

اتوماسیون صنعتی چیست؟

به مجموعه ابزارها و فرآیندهایی که در تولید یک وسیله صنعتی دخیل هستند و شامل مواد اولیه در کنار ابزارها می‌شوند، اصطلاحا اتوماسیون صنعتی گفته می‌شود؛ هر چه علم پیشرفت می‌کند فرآیندهای کاری در صنایع نیز پیشرفت می‌کنند، دیگر مانند دوران قدیم، ماشین معنای قبل را ندارد و در صنایع به هر چیزی که در فرآیند نهایی سازی یک محصول دخیل است، مانند دریل، تسمه، PLC ها، HMI ها و… ماشین گفته می‌شود. در ادامه برای اینکه با مفهوم کلی اینکه اتوماسیون صنعتی چیست آشنا شویم باید کاربردها و تجهیزات آن را بشناسیم.

 

کاربرد اتوماسیون صنعتی

استفاده از تجهیزات اتوماسیون صنعتی راه حلی درست و مطمئن برای رفع نیاز صنایع است، به همین جهت استفاده درست از اتوماسیون صنعتی باعث کم شدن هزینه ها، بهبود عملکرد، ساده شدن شرایط کاری، بهینه تر شدن محصول نهایی و… می‌شود.
در ویدئو زیر می‌توانید کاربر اتوماسیون صنعتی در یک کارخانه را مشاهده کنید:

 

 

تجهیزات اتوماسیون صنعتی چیست؟

در واقع امروزه تجهیزات به گونه ای شده‌اند که با استفاده از برنامه نویسی روی آنها، فرآیند کار ساده تر شده است، به طور مثال برای تنظیم و کنترل کردن دما یا حتی یک فرآیند کاری تنها نیاز به یک اپراتور با دقت بالا است؛ همچنین در بعضی از تجهیزات حتی نیاز به اپراتور هم نیست و کارها به صورت اتوماتیک انجام می‌شوند. از جمله این تجهیزات می‌توان به موارد زیر که جزء اصلی ترین ها هستند، اشاره کرد:

 

مینی PLC لوگو

این قطعه یک ماژول دیجیتال است که مبتنی بر پردازنده می‌باشد، این کنترلر شامل مجموعه واحدهای کوچکتری می‌شوند که برای پردازش و انجام عملیات با یکدیگر ارتباط نزدیکی دارند، از مهمترین اجزای این قطعه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ورودی ها
  • منبع تغذیه
  • صفحه کنترل (کلید ها)
  • صفحه نمایش
  • CPU یا واحد پردازش
  • و…

کاربرد اتوماسیون صنعتی

 

 

PLC s7 200

اصلی ترین و مهمترین بخش این قطعه CPU است که تمام فرآیندها با این هسته انجام می‌شود، این قطعه در انواع مختلفی تولید شده و بیش 10 مدل دارد.

 

PLC s7 300

یکی دیگر از قدرتمندترین و در عین حال مقرون به صرفه ترین تجهیزات اتوماسیون صنعتی PLC s7 300 است که با توجه به ماژول های متعددی که دارد، کاربردهای مختلفی در صنعت پزشکی، خودرو سازی و مصارف دیگر دارد.

 

PLC s7 400

این قطعه نیز یکی از قدرتمندترین قطعات اتوماسیون صنعتی است که قابل توسعه و آپدیت نیز می‌باشد و قابلیت گسترش تا 300 ماژول را دارد.

 

PLC s7 1200

این قطعه تقریبا یکی از جدیدترین محصولات شرکت زیمنس آلمان است که در سال 2008 ارائه شده است که از یک کنترل کننده یک پارچه PROFINET با SIMATIC HMI تشکیل شده است.

PLC تجهیزات اتوماسیون صنعتی

 

تاچ پنل یا HMI

HMI مخفف عبارت Human Machine Interface است که از آن برای مشاهده پارامترهای دستگاه های صنعتی استفاده می‌شود و در واقع واسط بین انسان و ماشین است. این قطعه یک نمایشگر گرافیکی دارد که کلیدها، عقربه ها و… توسط اشکال گرافیکی ساخته شده اند.

البته تولید تجهیزات تنها مختص به شرکت زیمنس نیست و شرکت های دیگری نیز مانند اشنایدر در زمینه تولید تجهیزات اتوماسیون صنعتی فعالیت می‌کنند.

 

نتیجه گیری

در این مقاله سعی داشتیم مفهوم اینکه اتوماسیون صنعتی چیست را به صورت کامل برایتان توضیح دهیم، در کنار این مفهوم کاربردها و تجهیزات آن نیز معرفی شد، اگر اطلاعات بیشتری در این باره دارید، می‌توانید در کامنت ها با ما به اشتراک بگذارید.

محمد مهدی بصیری

من محمد مهدی بصیری هستم، به حوزه تکنولوژی علاقه دارم و از زمانی که با دنیای کامپیوتر و اینترنت آشنا شدم، همیشه در تلاش بودم تا به روز با آخرین تکنولوژی های روز دنیا باشم؛ همیشه دوست داشتم یه مجله داشته باشم که مخاطبم با خوندن مقالات اون دیگه نیازی به محتواهای دیگه نداشته باشه.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا